Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om medlemskap i Svenska Diabetesförbundet.
Finns det olika typer av medlemskap?
Hur ansöker jag om medlemskap?
Hur länge varar ett medlemskap?
Varför får jag inte tidningen Allt om Diabetes?
Varför har vi ett medlemskort/hur kan jag använda det?
Behöver jag mitt medlemskort vid lokala evenemang?
Vad händer om jag tappar bort mitt medlemskort?
Digitala medlemsavier, vad finns det?
Finns det olika typer av medlemskap?
Ja, inom Svenska Diabetesförbundet finns tre olika typer av medlemskap:
Huvudmedlemskap - Kostar 350 kronor för 12 månader och innebär att du är medlem i Svenska Diabetesförbundet, tillhör en lokalförening och har tillgång till alla våra medlemsförmåner, bland annat får du tidningen Allt om Diabetes 6 ggr per år. Tidningen finns både som papperstidning, e-tidning och Daisyskiva. Daisyskiva kan du erhålla om du har svårt att läsa en tryckt tidning t.ex. på grund av synskada.
Supportmedlem - kostar 175 kronor för 12 månader och innebär att du är medlem i Svenska Diabetesförbundet och tillhör en lokalförening.
Barnmedlem - kostar 50 kronor för 12 månader och innebär att du är medlem i Svenska Diabetesförbundet och tillhör en lokalförening. Barnmedlemskapet är för dig upp till 18 år. Vid 18 övergår det till ett Huvudmedlemskap.
Ovanstående typer av medlemskap innebär att du har rätt att delta i din lokalförenings verksamheter samt din lokalförenings årsmöte.
(ur Svenska Diabetesförbundets stadgar: "Vid årsmötet har varje medlem en röst, som inte får avläggas genom fullmakt. Den som inte fyllt 15 år kan företrädas av sin vårdnadshavare.")
Hur ansöker jag om medlemskap?
Du kan ansöka om medlemskap på två sätt; ansökan med direktbetalning, eller ansökan med inbetalningskort. Om du ansöker med direktbetalning skickar du in din medlemsansökan och betalar med kort eller Swish på vår hemsida. Vid en direktbetalning aktiveras ditt medlemskap direkt. Om du ansöker med inbetalningskort skickar du in din medlemsansökan och markerar inbetalningskort vid betalning. Din medlemsansökan behandlas på förbundskansliet. Inom 4 veckor skickar vi dig ett inbetalningskort per brev för medlemsavgiften. Om du har Kivra eller lagt in Svenska Diabetesförbundet som e-faktura i din bank kommer avin inom några dagar. Först när du har betalt medlemsavgiften är du medlem i Svenska Diabetesförbundet och den lokala diabetesföreningen. OBS! Väljer du ansökan med inbetalningskort är det viktigt att du enbart använder uppgifterna i det inbetalningskortet vi skickar till dig när du betalar in din medlemsavgift. Du kan ansöka om medlemskap här!
Autogiro
Väljer du att ansöka om Huvudmedlemskap har du även möjlighet att betala med autogiro. För autogiro hör av dig till Medlemsservice så hjälper de dig, medlemsservice@diabetes.se eller telefon 08-564 821 00
Vad kostar medlemskapet?
Huvudmedlemskap | 350 kronor/år |
Supportmedlemskap | 175 kronor/år |
Barnmedlemskap | 50 kronor/år |
Hur länge varar ett medlemskap?
Medlemskapet börjar gälla från den dagen du anmält dig och gäller i 12 månader framåt. Efter 12 månader får du hem ett inbetalningskort som du betalar ifall du vill fortsätta vara medlem i 12 månader.
Varför får jag inte tidningen Allt om Diabetes?
Det finns tre olika typer av medlemskap: Huvudmedlem, Supportmedlem och Barnmedlem. I de två sistnämnda ingår inte tidningen Allt om Diabetes. Om du är osäker på vilket medlemskap du har kontakta Medlemsservice medlemsservice@diabetes.se
Om du är Huvudmedlem kan utebliven tidning t.ex. bero på att vi inte har rätt adress till dig. Uteblir tidningen, vänligen ta kontakt med medlemsservice@diabetes.se
Hur ändrar jag adress?
För att ändra adress kontaktar du antingen Medlemsservice på 08-564 821 00 eller loggar du in på ditt medlemsinlogg här på hemsidan. På ditt medlemsinlogg kan du ändra dina kontaktuppgifter eller kontakta medlemsservice@diabetes.se
Varför har vi ett medlemskort/Hur kan jag använda det?
Medlemskortet är ett fysiskt bevis på att du är medlem i Svenska Diabetesförbundet
Behöver jag medlemskort vid lokala evenemang?
Det är upp till din lokalförening att besluta huruvida medlemskortet ska krävas som ett bevis för ditt medlemskap vid lokala evenemang. Det är dock viktigt att poängtera att din lokalförening har tillgång till medlemsregistret, och kan därför ta reda på om du är medlem på andra sätt än genom ett medlemskort
Vad händer om jag tappar bort mitt medlemskort?
Medlemskortet är ett av flera bevis på ditt medlemskap och ska endast ses som ett fysiskt bevis. Du kan alltid använda ditt medlemsnummer eller personnummer för att identifiera dig som medlem, eftersom dessa finns sparade i vårt medlemsregister.
Digitala medlemsavier:
Kivra:
Kivra är en digital brevlåda där du kan ta emot och betala dina medlemsavi.
Du väljer själv om du vill betala din medlemsavi direkt i Kivra, eller om du bara vill använda Kivra som en digital brevlåda och betala din medlemsavi manuellt via internetbanken.
För att använda tjänsten behöver du skapa ett Kivra-konto. Se mer information på www.kivra.se
E-faktura:
E-faktura innebär att du i stället för en medlemsavi i brevlådan får den elektroniskt till din internetbank i dator eller mobil. E-fakturan visas på skärmen och du måste godkänna den innan den betalas via din bank på internet. Du anmäler att du vill ha e-faktura/medlemsavi via din internetbank.