Bli medlem
Ge en gåva

Träna med diabetes

Regelbunden motion är viktigt för alla människor. För dig med diabetes är motion, eller fysisk aktivitet, extra viktigt. Det finns en mängd positiva effekter av att röra på sig. Du som motionerar regelbundet får oftast ett jämnare blodsocker och en positiv påverkan på blodfetter och blodtryck.

Risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar om du motionerar. Du mår bättre och får en förbättrad livskvalitet. Motion kan också hjälpa dig att hålla vikten. Blodsockervärdena förbättras och framförallt för den som har typ 2-diabetes finns chans att kunna minska på tablett- eller insulindos.

Rör på dig på det sätt som passar dig bäst, oavsett om det är promenader eller hårdare träning. Om du är otränad, starta försiktigt och öka succesivt.

Råd till dig som är insulinbehandlad

Har du typ 1-diabetes eller insulinbehandlad typ 2-diabetes behöver du veta hur din behandling och din mat ska anpassas för att undvika allt för stora svängningar i blodsockret när du motionerar. Du kan behöva minska mängden insulin och mäta blodsockret före, under och efter fysisk aktivitet för att hitta rätt insulindoser. Fråga din diabetessjuksköterska/läkare om råd.

Hitta din motivation!

Om du nyligen har fått typ 2-diabetes har din läkare eller diabetessjuksköterska förmodligen redan påmint om det här med fysisk aktivitet. Men det kanske är lättare sagt än gjort? I vår broschyr "Hitta din motivation!" kan du läsa mer om fem personer med typ 2-diabetes som hittat varsin favoritmotion – ta gärna del av deras berättelser och erfarenheter och låt dig inspireras.

Broschyr om motion vid diabetes

Senast uppdaterad 9 augusti 2016