Bli medlem
Forskning
Fina fötter - en daglig checklista

Fina fötter - en daglig checklista

Att själv se över och ta hand om sina fötter är det absolut bästa sättet att behålla god fothälsa. Det är inte speciellt svårt, men det gäller att få in det som en rutin.

Vårda

Kolla fötterna

Gör det till en rutin att titta på och känna på dina fötter varje dag. Om du vet hur fötterna brukar se ut när de mår bra märker du lättare när något inte står rätt till.

Kolla efter:

  • sår och blåsor
  • svullnad
  • rodnad
  • förhårdnader
  • är foten varmare än vanligt?

Tvätta

Ta för vana att tvätta fötterna varje dag, precis som att du borstar tänderna. Tvätta noga mellan tårna och torka ordentligt. Om fukten är kvar är risken stor för fotsvamp. Men undvik långa, varma fotbad, de torkar ut och gör mer skada än nytta.

Smörj, smörj, smörj!

Fila inte. Smörj i stället fötterna efter varje tvätt så håller de sig mjuka. Men undvik kräm mellan tårna eller på skadad hud eftersom det kan leda till infektioner. Om du är noga med att smörja varje dag minskar du risken för hälsprickor och torra förhårdnader.

Klipp naglarna rätt

En felklippt tånagel kan orsaka nageltrång, något som är extra jobbigt för dig med diabetes eftersom nageltrång lättare blir infekterade. Klipp därför naglarna rakt av och fila till hörnen så att de inte är vassa.

Strumpor och skor

Visste du att olämpliga skor och strumpor står för 75 procent av alla fotsår hos personer med diabetes? Oftast beror det på att skorna är trånga eller att strumporna har för hårda sömmar.

Bra strumpor

Se till att strumporna inte sitter åt och hämmar cirkulationen. Välj naturmaterial som ull, bomull, bambu eller silke och byt strumpor varje dag. Tips! Om det är en söm på strumpan: vänd den ut och in.

Välja skor

Använd skor som passar din fot i längd och bredd och som känns sköna. Fötterna blir oftast bredare med åren, så ta till proffshjälp när du väljer skor och be om hjälp att mäta fötterna. Öppna skor och sandaler är en risk. En sten som kilar sig in i en öppen sko kan orsaka bekymmer om du har nedsatt känsel. I värsta fall märker du inte att den ligger där och skaver och ger dig ett sår. Av samma anledning: töm alltid skon innan du tar den på dig för att inte missa något vasst som gömmer sig.

Skydda fötterna

Skippa starka medel

Använd aldrig kemiska medel mot vårtor och liktornar. Medlen är alldeles för starka och kan orsaka stora skador på huden hos personer med diabetes. Har du bekymmer med vårtor eller liktornar så prata med din fotterapeut, diabetessköterska eller läkare för att få hjälp att ta bort dem.

Var försiktig med värme

När känseln är nedsatt i fötterna är risken stor att du inte märker om badvattnet är för varmt eller sandstranden för het. Var därför noga med att alltid hålla koll på vattentemperaturen innan du stoppar fötterna i badet. Max 36 grader vill de ha. Och gå aldrig barfota eller i sandaler på en varm sandstrand, då kan du bränna fötterna utan att du
märker det. 

Våga be om hjälp!

Det är inte alltid helt enkelt att komma åt eller se sina egna fötter. De har ju en tendens att växa ifrån oss med åren samtidigt som vi alla blir lite stelare och får sämre syn … Men var inte rädd att be om hjälp! Om du inte har någon därhemma som kan hjälpa dig att kolla fötterna så ska din vårdpersonal titta till dem varje gång du träffar dem.