Bli medlem Ge gåva

Fötter

Vid diabetes typ 2 ökar risken för både nervskador och försämrad blodcirkulation i fötterna.

Nervskador, så kallad neuropati, leder ofta till nedsatt känsel vilket kan göra det svårt att upptäcka om en skada är på väg att uppstå. Nedsatt blodcirkulation kan i sin tur medföra att sår eller skador på huden har svårare att läka. Rökning försämrar blodcirkulationen ytterliggare.

För att undvika och vara uppmärksam på komplikationer är det viktigt att du tar egenvården av fötterna på allvar och går på de fotundersökningar som du blir kallad till minst en gång per år. Även en god blodsockerkontroll över tid är viktigt eftersom höga värden ökar risken för komplikationer.

Du som har haft diabetes i många år kan få nedsatt känsel i fötterna och drabbas av skador och sår utan att du själv känner det. Du kan också ha en nedsatt blodcirkulation vilket gör att ett sår på huden får svårare att läka. Därför är det viktigt att hålla koll på fötterna, gärna varje dag.

Du kan själv förebygga fotproblem genom att ta hand om dina fötter ordentligt.

Vad kan du göra själv?

Var uppmärksam på eventuella förändringar som sår, sprickor, svullnader, rodnader, torr hud, förhårdnader och nagelförändringar på dina fötter. Ju snabbare småsår och andra skador upptäcks, desto lättare är det att göra något åt dem. Har du svårt att komma åt att granska fötterna kan du använda en spegel eller be någon hjälpa dig.

Det är skönt att tvätta fötterna varje dag, men att fotbada bör man bara göra en gång per vecka och inte längre än fem minuter. Vattentemperaturen ska inte vara varmare än 36 grader. Torka fötterna helt torra efter tvätt och bad och var särskilt noga mellan tårna. Klipp naglarna rakt, gärna medan de är mjuka efter bad eller tvätt. Fila förhårdnader med en sandpappersfil som är skonsam för huden. Smörj gärna fötterna efteråt med en hudkräm. Undvik att smörja mellan tårna. Där ska huden vara torr.

Använd rätt sko för rätt tillfälle. Skorna ska vara lagom stora och ha en slät insida för att förhindra skavsår. När du köper nya skor - gör det gärna på eftermiddagen då fötterna är som störst och prova skorna noga med strumpor som du brukar använda. 

Använd strumpor i rätt storlek, och helst av naturmaterial som ylle eller bomull. Se till att inte resåren sitter för hårt, då den kan klämma åt blodcirkulationen. Undvik hårda sömmar som skaver - vänd i så fall strumpan ut och in.

All motion är bra för kroppen och ökar blodcirkulationen. Promenader är utmärkt gymnastik även för fötterna. Andra övningar du kan göra är exempelvis tåhävningar, knipa och sträcka på tårna växelvis och röra på foten i cirklar.

Fotundersökning

Se till att dina fötter blir undersökta en gång per år av läkare, diabetessjuksköterska eller fotterapeut.

Frågor & svar

Vad har fötter med diabetes att göra och vad kan jag göra för att själv ta hand om mina fötter? Vi har sammanställt och svarat på de vanligaste frågorna om fötter som kommer in till oss.

Läs mer om Frågor & svar
Senast uppdaterad 29 april 2022