Bli medlem Ge gåva
Kunskapsbank

Artikel ur Allt om Diabetes nr 2, 2022: 

Blodsockret stiger av allt vi äter, fast allra mest av kolhydraterna. Att bli snäppet vassare på att räkna dem gör det enklare att äta bra.

DET KRÄVS LITE tid och tålamod att börja räkna kolhydrater. Men att få en bättre förståelse för mängden kolhydrater i maten är en stor hjälp för alla som har diabetes, och speciellt för dig som använder insulin. Det fina är att du ofta bara behöver räkna noga i några veckor. Snart får du grepp om det och kan uppskatta dina vanligaste måltider utan att kolla upp råvaror. Belöningen är förhoppningsvis ett jämnare och lägre blodsocker, och att du enklare kan flexa vid de där speciella tillfällena.

Välj din räkne-buddy

Hur många kolhydrater innehåller en mango? Den säljs ju ”utan siffror” att räkna? Du behöver listor och räknehjälp. Det finns flera bra appar och sidor som listar all sorts mat – råvaror, rätter och vanliga produkter i affärshyllorna. Lagar och bakar du efter recept? Med smarta appar och sidor kan du fylla i ingredienserna, och vips räknas allt ut åt dig. Smidigt! Sen får du själv uppskatta hur mycket av rätten (och smeten) du äter.

Titta på näringsdeklarationen

På alla förpackningar hittar du en lista som ser ut ungefär så här. Det är den totala mängden kolhydrater du ska räkna på, i müslin här alltså 39 gram. Fiber räknas inte.
Står sockeralkoholer (polyoler) med? Räkna bara in hälften av dem.
Müsli
Näringsvärde per 100 g:
Energi 1 990 kJ/475 kcal
Fett 26 g
Kolhydrat 39 g
varav sockerarter 2,3 g
Fibrer 9,2 g
Protein 17 g
Håll koll!

Väga och räkna

Gissningsvis äter du inte 100 gram av müslin här intill. Du strösslar kanske bara 10 gram på yoghurten och får då i dig 3,9 gram kolhydrater. Så här räknar du: 39/100 X så många gram du äter.

Kokt eller okokt?

En vanlig tankevurpa. Näringsdeklarationen avser mängden kolhydrater i den form som maten har i förpackningen. Men du äter ju knappast okokt ris, pasta eller bulgur. Under kokningen suger maten upp vattnet, vilket förändrar det där med ”per 100 gram”. På pastapåsen står det 70 gram kolhydrater, men kokt pasta innehåller 26 gram. Appar och listor hjälper dig.

Väg in allt på tallriken

Enklaste sättet är att ställa tallriken på köksvågen. Nollställ vågen mellan varje ny sak du lägger på för att få veta hur mycket potatis, köttbullar, lingon och sås du tar för dig.

Din kolhydrat–insulin-kvot

Hur många kolhydrater varje enhet insulin tar hand om i kroppen är högst individuellt. Det skiftar dessutom mellan frukost, middag och dagar då du tränar, har mens eller är sjuk. Ta hjälp av ditt diabetesteam för att hitta just dina kvoter.

TIPS PÅ 3 APPAR OCH SIDOR

LIFESUM Listar miljontals matvaror, bland annat från Livsmedelsverket, och beräknar åt dig. Skanna streckkoder och spara favoritmål.
DIABETESNINJA Lättanvänd app för barn och vuxna med typ 1-diabetes. Skapa snabbval för favoritmat.
KOSTBEVAKNINGEN Fyll i vad du äter som om det vore ett recept. Enkelt och gratis. Ingen app, ett tips är att lägga sidan som genväg på mobilens hemskärm.