Förutom apelsin, citron och lime finns det ett hundratal olika citrusfrukter. Släktet kommer ursprungligen från Asien, där dagens framodlade sorter härstammar såväl från vilda arter som korsningar och hybrider.
Det var först på 1400-talet som citrusfrukterna spreds till Europa. Det tog sedan ända fram till 1700-talet innan sambandet mellan C-vitaminbrist och skörbjugg, som ofta drabbade sjömän, slogs fast. Misstanken fanns, och när de fick apelsin och citron under resorna och blev friskare började man prata om citrusfrukter och deras hälsoeffekter.
Alla citrusfrukter skördas mogna. När frukterna plockas stoppar mognadsprocessen, vilket gör att de har lång hållbarhet. Att vissa citrusfrukter kan skifta i grönt betyder alltså inte att de är omogna.
I Sverige äter vi ungefär 13 kg per person och år, merparten som apelsiner. Citrusfrukterna importeras främst från odlingar kring Medelhavet och i Nordafrika, och har sin naturliga högsäsong under vinterhalvåret.
Kroppen kan inte lagra C-vitamin, därför måste vi fylla på regelbundet, helst genom kosten. 2–3 citrusfrukter i veckan räcker bra. Och det är mycket godare, och nyttigare, än att ta en brustablett varje morgon. I citrusfrukten finns det förutom C-vitamin runt 200 nyttiga ämnen, samt fibrer, som inte finns i en brustablett.

Apelsin från Kina

Apelsin betyder äpple från Kina och frukten har sitt ursprung i Kina och kom till Europa i mitten av 1500-talet. Först i slutet av 1700-talet började man odla apelsiner i Italien och Spanien.