Kål är mat som är bra på många sätt. Den är fiberrik, innehåller mycket C-vitamin, mättar bra, är billig, smakar gott, har få kalorier och höjer i princip inte blodsockret alls. – Dietister, hälsofanatiker och lowcarb-gänget gillar kollektivt kål så det kan inte bli för mycket kål i tidningen, säger Diabetesförbundets dietist Hannah Helgegren med ett skratt. 
Det går att laga mycket gott med kål. Förutom de två recepten vi presenterar här går det att göra många andra goda och nyttiga tillbehör av kål. En av Hannah Helgegrens favoriter är att ugnsrosta lättkokad spetskål i klyftor. – Blomkål skivad i sallad är väldigt gott, liksom att woka eller steka skivad vitkål. Servera en klassisk rödkålssallad, grönkålschips, blomkålsris
eller blomkålsmos, stekt svartkål eller baconfräst lättkokt brysselkål, eller ta med mellanmålsbitar av rå vitkål på utflykten,
säger Hannah Helgegren.

ALLA KÅLSORTER INNEHÅLLER MYCKET:

  • kalcium
  • järn
  • fibrer
  • C-vitamin
  • betakaroten (ett ämne som kroppen vid behov omvandlar till A-vitamin)
  • Broccoli, blomkål, vitkål, grönkål och brysselkål
    innehåller rikligt med K-vitamin och folsyra.

Genomsnittssvensken stoppar i sig cirka 7,2 KG kål per år.