Så här års bågnar trädens grenar under tyngden av äpplen och päron. Vilken känsla det är att kunna plocka, eller köpa i lokala affären, färska svenska äpplen som Alice, Bellida, Ingrid Marie, Signe Tillisch och den svenska klassikern Åkerö. Eller varför inte saftiga svenska päron som Greve Moltke, Clara Frijs, Alexander Lucas och Carola. Både äpplen och päron har en självskriven plats i nordisk kost.

De innehåller mycket fibrer och C-vitamin och äpplen innehåller massor av fytonutrienter, ämnen från växtriket som bidrar aktivt i cellernas kemi. Äpplen sänker blodfettet och blodtrycket samt stabiliserar blodsockret, vilket kan minska risken för flera sjukdomar. 

Vetenskapliga studier visar att hos människor som åt mycket päron, äpplen och gröna bladgrönsaker minskade risken för stroke. En annan studie har visat att kvinnor som åt ett äpple om dagen hade 28 procents lägre risk att utveckla åldersdiabetes. Det finns även studier som tyder på att äpplen minskar risken för att drabbas av tarmcancer och bröstcancer. Men äpplen är inte helt igenom nyttiga, det finns syror i äpplen som fräter på tänderna. Därför är det bättre att äta äpplen i samband med måltider och inte mellan dem. 

Vid sidan av  äppelmos och must finns det massor av smaskiga maträtter att använda äpplen och päron till. Testa recepten här på sidan, eller plocka och ät direkt från trädet.