Mårten Gås är årets festligaste och långsammaste måltid. Gåsamiddag är en populär tradition och tar minst tre timmar. Högtiden firades förr i hela Sverige, men är i dag främst förknippad med Skåne, även om själva menyn skapades av en krögare i Stockholm.
Men om gåsen är mer till fest, passar kyckling och kalkon perfekt till kvällsmat flera dagar i veckan. Det kan varieras oändligt och är lättlagat, klimatsmart och bra för kroppen.
I kyckling finns det gott om högvärdigt protein. När högvärdigt protein finns med i måltiden tillgodogör sig kroppen även protein av lägre kvalitet, exempelvis i grönsaker, pasta och ris.
Enligt de nordiska näringsrekommendationerna är det bra för hälsan om mindre än en tredjedel av det totala fettet i maten är mättat, resten bör bestå av omättade fettsyror. I jämförelse med rött kött har kycklingen en högre andel av omättade och en lägre  andel mättade fettsyror. Fågel är bra för hälsan alltså.
Styckdelar som har skinn och ben kvar har naturligt mer smak. De består av mer fett och är enklare att få smakrika och möra i köket. Filédelar är mer neutrala i smaken och kan kräva mer kryddor och arbete för att få kraftigare smak och mörare konsistens.

Tillaga fågeln rätt så blir den inte torr

  • Tina och torka av fågeln före tillagning.
  • Använd termometer för att hålla koll på innertemperaturen; för kycklingdelar med ben är 82°C vid benet en bra temperatur, filéer bör ha 70°C i den tjockaste delen.
  • Låt gärna fågeln vila ett par minuter innan den skärs upp så blir den extra saftig.