Bli medlem
Ge en gåva
Äggande gott

Äggande gott

Ägg är ett riktigt superlivsmedel, och är proppfullt av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det enda som saknas är vitamin C och kolhydrater.

Ett ägg är som ett ovalt vitaminpiller, och är en perfekt cocktail att starta dagen med. En frukost med kokt ägg eller äggröra blir både godare, nyttigare och trevligare. En undersökning vid Lunds universitet från våren 2016, som jämförde olika frukost­alternativ, visade att de frukostar som innehöll en betydande mängd ägg
höll deltagarna i studien mätta längst.

Branschorganisationen Svenska Ägg beskriver äggs nyttighet genom att jämföra dem med morötter. Det krävs 32 morötter för att få i sig lika mycket selen som i ett enda ägg. På motsvarande sätt skulle det krävas tio morötter för att matcha mängden E-vitamin i ett ägg, eller tre och en halv morot för att uppväga mängden folat. Och fettlösliga vitaminer som D-vitamin saknas helt i morötter.
– Ägg är etthundra procent naturligt och innehåller inga tillsatser eller E-nummer. Dessutom är ägg klimatsmart mat och ger lägre utsläpp än mjölk och kött, säger Astrid Lovén Persson, verksamhets­ledare på Branschorganisationen Svenska Ägg.

Visste du att...

  • Kycklingen bildas inte av gulan, utan av något som heter grodd­skivan. Gulan ger i stället näring till kycklingen.
  • Vi äter drygt 4 ägg i veckan.
  • Den genomsnittlige svensken äter 222 ägg per år.
  • Ägg är en källa till protein och mycket annan näring. Äggulan innehåller en del fett, såväl ­mättat som enkelomättat och fler­omättat, samt vitaminerna A, D E, B12, riboflavin och folat, och mineraler som jod, järn, ­kalcium, zink och selen.
  • Ett ägg väger cirka 55–75 gram.
  • En höna värper cirka 300 ägg/år.
  • I regel värper bruna hönor bruna ägg och vita hönor värper vita ägg.
  • Det tar 21 timmar för skalet att bildas och 21 dygn för kycklingen att bildas.
  • Äggulan får sin gula starka färg av ett gult pigment, xanthophyll, som liknar det som finns i morötter.