Två, tre gånger i veckan bär det av till gymmet och skivstången. Det är stor skillnad mot hur livet såg ut för Per-Olof Hermansson 2017, då han fick sin diagnos.
– Jag hade ett långtidssockervärde på 118 och var ständigt trött. Jag sov nio timmar per natt och behövde ändå vila på dagen. Han började med ett rejält kostomtag och fick ner långtidssockret till 42.
– Jag är en strategisk person och ville se vilken effekt varje insats gav. När maten funkade så la jag till träningen. Förra hösten var det dags. Per-Olof gjorde grundlig research för att hitta en träningsform som skulle passa honom bra. Hans söner styrketränar.
– De rekommenderade ett välbeprövat program som heter Starting strength.

Symtomen försvann
Programmet, som han kör på egen hand i gymmet, är ett slags cirkelträning med skivstång. Han kör fem övningar i rad, fem gånger i rad, i högt tempo. 
– Det är bra att följa ett färdigt program. Jag har lätt för att ta i för mycket och då kan man skada sig. Här måste jag följa schemat och börja med låg vikt innan jag ökar tyngden. I dag är han symtomfri med ett långtidssocker på 35.
– Stickningarna och kramperna i fötter och ben försvann med träningen. I dag känner jag mig helt frisk. En stor bonus är att jag kan äta mer normalt igen och unna mig gott bröd och potatis varje dag. Träningen håller blodsockret nere ändå. Med facit i hand önskar Per-Olof Hermansson att han hadebörjat träna tidigare.
– Så mitt råd till alla som inte tränar ännu är att det aldrig är för sent att börja – helst redan i morgon!

Per-Olof Hermansson

Ålder: 64.
Bor: Horred.
Gör: Egenföretagare.
Familj: Fru, 7 barn och 6 barnbarn.
Diagnos: Diabetes typ 2 sedan december 2017.