Jag var på årlig kontroll för prostatan i våras, när sköterskan kom tillbaka med urinprovet och sa att sockret var alldeles för högt. Jag blev förvånad, jag tränade mycket och trodde att jag hade bra gener, men så här i efterhand tror jag att det kan ha att göra med stress.
Jag hade ett väldigt stressigt chefsjobb tidigare, under 5–7 år. Jag slutade där för två år sedan men tror att det bidragit. I dag jobbar jag i stället som kommunpolis i Knivsta och sköter polisens kontakter med kommunen och andra. Det är lugnare. Och kollegorna vet om min sjukdom, jag berättade på ett möte vi hade. "Det är bra för er att känna till", sa jag.

JAG VAR INTE överviktig och jag tränade redan mycket så det var inte så mycket kvar att ändra förutom kosten. Dottern är dietist och hjälper mig att äta vettigt. Hon tycker inte att jag ska hålla på med LCHF fullt ut, jag kör lite light-variant i stället, använder mer grädde och crème fraiche när jag lagar mat. Mina två stora favoriter, öl och fikabröd, har jag tvingats välja bort. Men ibland blir det en paj, med sötningsmedel. Man måste ju leva livet också, inte bara anpassa sig. Men jag försöker att inte fuska alltför mycket.
Att äta ute går oftast bra, bufféluncher är bäst, för där kan jag plocka själv. Om jag äter thaimat väljer jag bort riset. Och på pizzerian blir det en kycklingsallad. Men ibland blir det lite trist och enkelspårigt. Och jag är alltid hungrig, det är mitt stora problem, eftersom jag tränar mycket och kroppen håller på och ställer om till en normal sockernivå.
Jag har nu halverat det långsiktiga värdet, som låg på 92 från början.

JAG HAR EN kompis som var med och introducerade spinning i Sverige i mitten av 1990-talet. Så jag har hållit på med cykel i olika former sedan dess, arbetade med Postgirot Open när det fanns, har gjort Cykelvasan flera gånger och är spinninginstruktör sedan två år tillbaka. Cykel är bra och lindrig träning, för man kan själv avgöra hur tufft det ska vara. Nu cyklar jag mest mountainbike i skogen.

Örjans tre bästa råd

1. Undvik stress.
2. Håll i gång i vardagen, gärna med hård konditionsträning och muskelträning. Ha ett mål för träningen så blir det roligare.
3. Tänk på kosten lagom mycket.