Det måste gå att göra något för att öka kunskapen om diabetes i samhället, tänkte Tommy Wallinder när han gick runt i startområdet innan han skulle ge sig ut på Vätternrundan 2015.
Tommys son Lucas hade fått typ 1-diabetes några år tidigare, nio år gammal, och Tommy märkte snabbt hur dålig kunskapen ibland var hos människor som inte kom i kontakt med sjukdomen. Som diabetespappa insåg han snabbt att det är en jobbig sjukdom för dem som får den och deras anhöriga.
– Många vet inte vad de ska göra om det händer något. Även släkt och vänner, till och med människor inom sjukvården, har inte riktigt koll, säger Tommy Wallinder.
Han ville hjälpa till att uppmärksamma diabetes. Men hur?
– När jag gick runt där i startområdet före loppet fick jag syn på Ride of Hope-tältet, som cyklar för och samlar in pengar till cancerforskning. Men jag hittade inget alls om diabetes, säger Tommy Wallinder.
Om de kan så kan jag också, tänkte Tommy under tiden han kämpade sig runt Vättern. Kort därefter startade han och kompisen Lars-Ove Björlin Team Diabetes Riders, TDR, som en grupp på Facebook. Syftet var att samla likasinnade, träningsintresserade människor med någon egen koppling till diabetes, som ville hjälpa till att uppmärksamma diabetes och sprida kunskap och information om sjukdomarna.
– Tanken var att försöka få ihop en grupp människor som var intresserade av att cykla och springa olika motions- och tävlingslopp, till exempel Vätternrundan. Vid sidan av att sprida information och kunskap samlar vi även in pengar som vi skänker till bland annat Diabetesfonden.

HAN INSÅG SNABBT att det är viktigt att synas. TDR behövde en egen tröja och med hjälp av gemensamma krafter designades tröjan i vitt och ljusblått med svarta detaljer. Uppmärksamheten i loppen blir klart mycket bättre när en klunga om 10–15 personer svischar förbi i likadana tröjor, jämfört med om alla har olika tröjor på sig, berättar Tommy.
Gruppen växte så sakta och Halvvättern 2016 blev den första gemensamma aktiviteten.
– Då var vi sex stycken som cyklade tillsammans. Min första tanke var att det blev en flopp, eftersom det var så få som ställde upp och cyklade. Men vi fick många positiva kommentarer både under och efter loppet, så vi bestämde oss för att fortsätta.
Och det tickade på. Året därpå, 2017, var det elva som startade och 2018 var det 30 personer som cyklade.
Under 2019 har TDR försökt köra lite mer organiserat. Bland annat var man flera som cyklade Hjälmaren runt den 11 maj och som sprang Göteborgsvarvet den 18 maj.
– Från början var TDR mest tänkt som en cykelgrupp, men eftersom många cyklister även springer kände vi att vi inte ville låsa fast oss i cykelfacket, alla är välkomna.
Årets stora lopp gick av stapeln den 9 juni, Halvvättern 150 km, med start och mål i Motala, som också är Tommys egen hemstad. Halvvättern är ett utmanande cykellopp i vacker och varierande natur och i somras var det inte mindre än 30 personer som drog på sig TDR-tröjan, berättar Tommy.
– Det var jätteroligt. Loppet går längs Vätterns dramatiska kustlinje vid Omberg och längs Östgötaslätten. Det blir både en fin naturupplevelse och en social cykelutmaning. Vi delade in oss i olika grupper beroende på hur länge vi har cyklat och hur snabbt vi ville cykla, berättar Tommy.

TILLSAMMANS MED JEANETTE Gregori i Örebro sköter han Facebook-gruppen Team Diabetes Riders. Under 2019 har de även startat en ideell förening med syfte att synliggöra och öka kunskapen om diabetes, samt att samla in pengar till diabetesforskningen.
– Genom att driva det som förening får vi större möjligheter att engagera fler och jobba strukturerat nu när gruppen växer. Det ger också en ökad trovärdighet. Folk vet att vi är seriösa och långsiktiga. Det är väldigt viktigt för oss att vår verksamhet är transparent, eftersom vi i föreningen jobbar med både insamling av pengar till forskningen och att synliggöra diabetes. Framöver hoppas vi kunna knyta till oss fler långsiktiga sponsorer som vill vara med och driva utvecklingen framåt, säger Tommy Wallinder.
Och insamlingen av medel till diabetesforskning går bra. 2017 lyckades de få Varbergs sommargiro att skänka 10 kr per startande, vilket gav 6 000–7 000 kronor. 2018 samlade de in runt 20 000 kr, varav hälften vid Vätternrundan och Halvvättern. För 2019 räknar de med att ligga på ungefär samma nivå som 2018.
– Människor swishar pengar till oss som vi sen fördelar enligt den policy för insamling som föreningen har, bland annat till Diabetesfonden. Så långt det går försöker de alltid samarbeta med den lokala diabetesföreningen, som bistår med tält och informationsmaterial samt att svara på frågor och locka nya medlemmar.
– I dag har vi runt 600 medlemmar spridda över hela landet. Inför olika lopp stämmer vi av i Facebook-gruppen vilka som ska cykla eller springa just det loppet. Eftersom alla har vår unika tröja blir det alltid uppmärksamhet kring oss och det vi gör, säger Tommy Wallinder.
Alla deltagarna som cyklar och springer, och alla andra medlemmar i gruppen, har någon koppling till diabetes. De flesta har själva diabetes och söker en gemenskap för att träna och hålla i gång. En del är föräldrar till barn med diabetes, som Tommy, eller har andra anhöriga eller en kompis med diabetes.
– Vi ställer egentligen inga krav på medlemmarna i gruppen, mer än att de ska sympatisera med det vi gör: cyklar och springer till förmån för diabetesforskning, samt uppmärksammar och informerar om diabetes.

MEDLEMMARNA I GRUPPEN är spridda över hela Sverige och träffas oftast bara i samband med olika lopp. Men några bor i närheten av varandra och har via gruppen fått nya träningskompisar att springa eller cykla tillsammans med.
I somras cyklade de även Varbergs sommargiro samt Cykelvasan, 90 km i Vasaloppets spår.
– Fast det viktiga med gruppen är inte loppen och hur långa de är. Det viktigaste är att skapa en positiv träningsgemenskap utefter allas olika förutsättningar, och att samla in pengar till diabetesforskning. Därför passar gruppen för alla, avslutar Tommy Wallinder

Tommys tre tips för att skapa uppmärksamhet kring diabetes

  1. Skapa en Facebook-grupp som engagerar folk.
  2. Kom ut och syns och uppmärksamma diabetes genom till exempel cykling och löpning på olika event och lopp.
  3. Lägg ut information på olika sidor, typ Facebook och Instagram, och publicera nyheter hela tiden.