Att träna är bra för vem som helst, men det är extra viktigt att röra på sig för den som har diabetes.
– Musklerna tvingas arbeta och blir starkare, skelettet belastas och stärks, lungor och hjärta tvingas arbeta snabbare för att tillgodose kroppen med syre, vi får en bättre syreupptagningsförmåga och bättre kondition, säger Peter Adolfsson, överläkare och forskare inom idrott och diabetes.
Fysisk aktivitet gör oss mer hjärtfriska, som Peter Adolfsson kallar det. Människor som är fysiskt aktiva har en mindre tendens att drabbas av olika hjärtsjukdomar senare i livet, ett viktigt hjärtskydd för den som har diabetes. Det minskar också risken för dödlighet i hjärtsjukdom. Men de positiva effekterna slutar inte där.
– Under fysisk aktivitet använder kroppen  inte bara kolhydrater utan även fetter som energi. Det leder till att man får en bättre fördelad blodfettsstatus; det goda HDL stiger och det dåliga LDL sjunker. Dessutom går blodtrycket ner, vilket på sikt teoretiskt minskar risken för hjärnblödning.

ATT RÖRA SIG mycket gör också att du presterar bättre på jobbet och sover bättre på nätterna. Kroppen blir också bättre på att hantera de negativa effekterna av stress. Stress försämrar kroppens känslighet för insulin och får blodsockret att stiga. Att ”svettas bort” stresshormoner gör därför stor nytta för den med diabetes.
För människor som har insulinbehandlad diabetes gör träningen i sig att behovet av insulin minskar. 
– Den mängd man ger fungerar bättre, man blir mer insulinkänslig och det blir lättare att hålla vikten.
Enligt Peter Adolfsson spekuleras det också i att de som tränar regelbundet är mer lyckliga. Träningen frisätter kroppens lyckohormoner, endorfiner, som gör att vi mår bättre.
– Insulin är en livsnödvändig och fantastisk medicin. Men vid sidan av det är fysisk aktivitet den överlägset bästa medicinen för vilken person som helst.
Peter Adolfsson rekommenderar någon pulshöjande aktivitet minst 60 minuter om dagen. Och det fina är att det inte måste vara löpning, tennis eller spinning.
– Det kan vara en rask promenad, en golfrunda, att klippa gräset eller rensa potatislandet. Det behöver inte heller vara 60 sammanhängande minuter, tiden kan delas upp. Sedan är det positivt om man även kan få in styrketräning ett par gånger i veckan.
För att undvika låga värden är morgonträning bättre, eftersom man normalt är mindre insulinkänslig på morgonen och risken för låga blodsockervärden minskar.
Motion är för alla. Det finns verkligen något alla kan gilla, och det är aldrig för sent att börja.
– Till och med om man har fått cancer eller en hjärtinfarkt ingår fysisk aktivitet i rehabiliteringen i dag. Träning är en del av diabetesbehandlingen, det sa man tidigt; kost, insulin och fysisk aktivitet är behandlingen.

Vilken träning är bäst då?
– Den bästa träningen är den som blir av, och den som är kul att genomföra.