Att diabetes kan orsaka sömnproblem är ett välkänt fenomen för Agneta Lindberg, specialistsjuksköterska i diabetesvård på endokrinmottagningen på Akademiska sjukhuset i Lund. Majoriteten av hennes patienter har typ-1 diabetes.
– Visst finns det de som sover gott hela natten, men många av patienterna som jag träffar har svårt med sömnen, säger hon.
Enligt hennes erfarenhet är det vanligt med värk i axlar och skuldror, men också att många vaknar av symtomen på för högt eller lågt blodsocker och måste upp och åtgärda det.
– En del har det så var och varannan natt. Det kan jämföras med den sömnbrist som spädbarnsföräldrar lider av, känslan att detta inte har något slut, säger Agneta Lindberg.

MEN DET FINNS många knep att ta till för att sova bättre. Det kanske mest generella och effektiva (men det är kanske inte alltid så lätt att efterleva) är att alltid gå och lägga sig vid samma tid. Det ökar förutsättningarna att hinna med sömnens alla faser. Kroppen kommer också att anpassa sig av regelbundenheten. På så vis ringer inte väckarklockan när du befinner dig i djupsömn.
– Jag vill också råda alla att vara observanta på om de har sömnapné. Om man ofta känner sig trött och aldrig utvilad tycker jag att man ska söka vård. Det finns hjälp att få, säger Agneta Lindberg.

 

 

Sömntips som gäller alla!

  • Släck skärmen. Undvik tv-tittande, mobiltelefon och padda en stund innan du går och lägger dig.
  • Använd inte sängen till annat än sömn.
  • Gå och lägg dig samma tid varje dygn.
  • Gör det mysigt och bekvämt i sovrummet.
  • Lyssna på avslappnande musik.
  • Ät inga stora måltider innan du lägger dig.
  • Behandla eventuell sömnapné.
  • Undvik kaffe och alkohol innan du ska sova.