Hannah Helgegren vickar med foten på babysittern så att den sovande dottern Lova, sex veckor gammal, inte ska vakna. Hannah har typ 1-diabetes och därför krävs planering för att blodsockret inte ska sjunka i samband med amningen.
– Jag ammar minst tio gånger per dag och varje gång brukar jag äta något innan, säger hon.
Hannah är utbildad dietist och har skrivit flera böcker om bra kost. Men att äta smart under graviditeten var lättare sagt än gjort.
– I början hade jag hysteriskt illamående och kunde bara äta rostat bröd, snabbmakaroner och mariekex. Inga präktiga råd om grönsaksbitar hjälpte. Det här var mitt i förra sommarens värmebölja.
– Att hålla blodsockret var jättejobbigt, men jag höll koll och så fort det gick över 8 tog jag på mig skorna och promenerade tio minuter.

EFTER HALVA GRAVIDITETEN började hon må bra och kunde äntligen tycka om sin hyvlade kål – och kunde äta den som tänkt, för ett långsammare blodsockersvar. Men nu började den mentala kampen med höjda insulindoser. Hannah fick stålsätta sig för att våga ta i.
– Jag tog insulin långt före måltiderna, även om jag fick ångest. När det blev läskigt med större doser hjälpte det att tänka att jag var ett steg närmare min bebis, säger hon.
När det var dags för förlossning blev Hanna igångsatt.
– Jag kände mig så stark och lättnaden var så stor när dottern kom ut och vägde 3,5 kilo och var alldeles frisk och perfekt

Hannahs bästa tips:

  • Ät kål och råkost, som begränsar viktuppgången.
  • Kräv tät kontakt och stöd av vården.
  • Se till att ha alla tekniska hjälpmedel.
  • Var inte rädd för att ta mer insulin.
  • Använd promenader för att bromsa blodsockertoppar.
  • Hitta stöd hos andra i samma situation.