Bli medlem
Ge en gåva
8 fakta du vill veta om träning & diabetes

8 fakta du vill veta om träning & diabetes

Vissa saker i livet önskar man att man känt till långt tidigare. Om du inte redan visste det här om hur träning påverkar din diabetes – ja, då är det dags nu!

1. Rörelse suddar ut dina höga värden

Om du har en blodsockermätare kan du se precis hur mycket. Varför? Rörelse fungerar som en extra dos insulin genom att få sockret ur blodet och in i musklerna. Blodsockernivån sjunker, fast helt utan insulin. Det händer helt magiskt genom en mekanism i själva muskelsamman­dragningen. Vad kan vara ett bättre sätt att radera några slukade kolhydrater för mycket än en dos skön motion att få ner blodsockret med?

 

2. Musklerna blir mer insulinkänsliga

Det behövs helt enkelt ­mind­re insulin för att få jobbet gjort.

 

3. Större muskler äter mer socker än små

Varje minut, varje dag och natt, varje månad – hela året om. Men att ha bra med muskler är något vi måste jobba på, eftersom vi förlorar muskelmassa som vi inte använder och det sker dessutom snabbare med åren.

 

4. Motion sänker blodsockernivån – men inte alltid direkt

När du tar i rejält så att pulsen rusar frisätts dina lagrade energidepåer och blodsockret kan skjuta i höjden – men bara tillfälligt. Detta stämmer för alla med diabetes, både typ 1 och typ 2 – och också för dem utan diabetes. Inom 2–3 timmar kommer blodsockret tillbaka ner igen, och lägger sig då ofta på en lägre nivå än före passet i så mycket som 48 timmar.

 

5. Muskler = förvaring

Motion hjälper dig att få mer muskelmassa. Musklerna är där du främst förvarar kolhydrater när du ätit upp dem. Men det finns ett max för hur många som får plats, varför mer muskler hjälper dig att hantera och lagra kolhydrater mer effektivt. Utan regelbunden motion som använder av lagren har kroppen ingenstans att stoppa nya kolhydrater – och omvandlar dem som kroppsfett i stället.

 

6. Vikten kan lossna

Kroppen har svårt att gå ner i vikt om insulinnivån är hög – då är mer muskler definitivt en bra hjälp. Muskelceller är nämligen av naturen mer känsliga för insulin än fettceller och använder insulinet bättre.

 

7. Motion bränner stress

Pulshöjande pass är bevisat det bästa sättet att sänka känslomässig stress och hejda depression – det är till och med mer effektivt än antidepressiv medicinering. Och stress är något som verkligen får blodsockret ur styr.

 

8. All rörelse räknas

Det finns massor av enkla sätt att få in mer fysisk ­aktivitet – så simpla som att stå upp oftare, ta fler steg under dagen, fippla med fingrarna och helt enkelt vara i rörelse varhelst och ­närhelst det är möjligt. All rörelse spelar roll för blodsockret.

 

Källa: Sheri Colberg, professor och expert på diabetes och rörelse, Dlife.