Det var mitt i sommaren som den stora diabetesdebatten i Dalarna startade. Sedan följde närmare 70 publicerade debattinlägg av främst andra föräldrar, men även från Diabetesförbundet, landstinget och professionen, samt flera reportage i tidningar, Sveriges Radio och SVT. Stormöte med föräldrar, profession och landstinget arrangerades. Ett stort Facebookupprop, Barndiabeteskampen, drogs igång som nu har tusentals följare över hela landet.

Två helt vanliga diabetesföräldrar, Richard Mårtensson och Marcus Ericsson, startade det hela. De hade ilsknat till över att deras barn inte fick tillgång till den nya CGM-tekniken via landstinget. Richard Mårtensson, som även själv har typ 1-diabetes, hade aldrig trott att det skulle bli så stort när de publicerade sitt första inlägg, som delats 2000 gånger.

– Vi fick nej från ett par andra tidningar först. Vår artikel var på 8000 tecken, så de ville inte ta in den. Men vi trodde inte att man skulle förstå vårt budskap om den kortades till 2000 tecken. Dalademokraten sade ja direkt, och det var bra gjort av dem. Det har både de och vi tjänat på. Det blev en fantastisk debatt. Richard påpekar att debatten fortfarande pågår, och att kampen fortsätter via Barndiabeteskampen.

Det är inte bara i Dalarna som problemet med tillgång till CGM behöver uppmärksammas. Enligt Richard är det lika bekymmersamt på andra platser. Han har fått många brev, och haft kontakt med föräldrar i andra delar av landet, som vittnar om att situationen liknar den som varit i Dalarna.

Richard hoppas att flera ska följa deras exempel för att uppmärksamma problemet. Han beskriver sig och sina meddebattörer som vanliga engagerade föräldrar, och han uppmanar alla som ser brister i sitt landsting att kontakta media.

– Följ Dalaexemplet. Skriv en debattartikel, och gå med i Barndiabeteskampen. Tillsammans är vi många. Richard, och de föräldrar han samarbetat med i kampanjarbetet, bestämde sig tidigt för att debattera sakligt.

– Ska man jobba med diabetesdebatt ska man vara saklig och professionell hela vägen och hålla sig till sanningen till 100 procent. Det tror jag bidragit till att det gått så bra för Barndiabeteskampen, att vi inte ägnat oss åt pajkastning.

Vad är det viktigaste ni uppnått med er kampanj?
– Att vi har gett våra barn möjligheten att bli gamla. Jag tror också att vi visat för de som sitter vid makten att vi inte accepterar det här, utan kräver den bästa tillgängliga vården. Tänk om man skulle säga till någon som behöver pacemaker att de får vänta tills de får hjärtinfarkt.

– Vi har även fört upp diabetesfrågan på agendan, vilket förhoppningsvis kan dra in mer pengar till forskningen.

Richard betonar att nätet har en otrolig kraft, och han hoppas att kampanjen växer och att flera följer deras exempel.

– Jag tror att det pratas om det här i andra landsting, och det är ett incitament för andra föreningar att ta upp debatten och skriva insändare i andra delar av Sverige. Kampen gäller även vuxna, och den är inte över förrän alla med typ 1-diabetes ges möjlighet att få CGM eller Libre.

– Vi föräldrar har jobbat tight ihop och engagerat oss och pushat varandra att våga skriva våra berättelser. Det har varit ett stort engagemang från alla, säger Richard Mårtensson.